تخصص اندودنتیست و هدف از جراحی اندودنتیک جلوگیری از مرگ دندان است.آندودنتیست ها فرایندهای اندودنتیک ،از جمله درمان ریشه،جراحی آندودنتیک و فرایندهای ویژه برای حفظ دندان را انجام می دهند.جراحی اندودنتیک اندودنتیکس جراحی اندو متریوز جراحی ریشه دندان چیست.


اندودنتیکس چیست؟

رایج ترین روش جراحی اندودنتیک اپیکواکتومی است که با جراحی ودسترسی به انتهای عصب، عفونت یا آبسه احتمالی برداشته شده ودرمان ریشه انجام میگیرد. هدف از جراحی اندودنتیک حذف بخشی ازریشه که فضای کانال در آن قسمت تمیز نشده یا پرنشده میباشد. درصورت عدم استفاده ازجراحی اندودنتیک دندان ازدست میرود وبایستی جهت جبران دندان ازدست رفته به سراغ روشهای جایگزینی همچون پروتز مصنوعی یا ایمپلنت دندان رفت.

جراحی اندودنتیک درمانی است که هدف آن از بین بردن درد و نجات یک دندان با پالپ (عصب) بیمار، آلوده یا بد آسیب دیده است.برای درک نحوه درمان اندودنتیکس، به دانستن چیزی درباره آناتومی دندان کمک می کند. در داخل دندان،مینای سفید و یک لایه سخت دنتین، یک بافت نرم به نام پالپ است. پالپ حاوی رگ های خونی، اعصاب و بافت همبند است و در طول توسعه بافت های اطراف دندان ایجاد می کند. پالپ از تاج دندان تا نوک ریشه ها که در آن با بافت اطراف ریشه اتصال می کند، گسترش می یابد. پالپ در طول توسعه دندان ها مهم است. باکتریها درون پالپ دندان رشد می کنند و باعث ایجاد فشار و درد می شوند که بعضی اوقات با تورم صورت همراه است.


ضرورت انجام روش اندودنتیتی 

درمان اندودنتیک زمانی ضروری است که پالپ، بافت نرم داخل کانال ریشه، ملتهب یا آلوده شود.


التهاب یا عفونت می تواند علل مختلفی داشته باشد

فروپاشی عمیق
روشهای متداول دندانپزشکی
پر کردن بسیار زیاد
بیماری لثه شدید
پر کردن سست
سایش بیش از حد دندان ها
تروما
ضربه فیزیکی به دندان

 

نشانه های نیاز به درمان اندودنتیک چیست؟

نشانه هایی از جمله درد، حساسیت طولانی مدت به گرما یا سرما، حساسیت به لمس کردن و جویدن، تغییر رنگ دندان، و تورم، زهکشی و حساسیت در گره های لنفاوی و همچنین استخوان ها و لثه های مجاور. گاهی اوقات، با این حال، علائم وجود ندارد. 


درمان اندودنتیک چگونه دندان را نجات می دهد؟


دندانپزشک پالپ ملتهب شده یا آلوده را از بین می برد، در داخل کانال، یک کانال داخل ریشه، با دقت پاک می کند و شکل می دهد، سپس فضای را پر می کند و مهر می کند. پس از آن، دندانپزشک ممکن است تاج و یا دیگر ترمیم بر روی دندان را برای حفاظت و بازگرداندن دندان به عملکرد کامل انجام دهد و پس از ترمیم، دندان همچنان مانند سایر دندان ها عمل می کند.


روش اندودنتیکس

درمان اندودنتیک اغلب می تواند در یک یا دو بازدید انجام شود و شامل مراحل زیر است

- دندانپزشک دندان ها را بررسی می کند و پس از آن دندان ها را اشعه X می دهد و سپس بی حسی موضعی را مدیریت می کند. پس از اینکه دندان بیفتد، دندانپزشک یک ورقه حفاظتی کوچک را به نام "سد دندان" در این منطقه قرار می دهد تا دندان را از بین ببرد و آن را در طی مراحل تمیز نگه دارد و از بزاق آزاد شود.

- دندانپزشک تاج دندان را باز می کند. ابزارهای بسیار کوچک برای تمیز کردن خمیر از محفظه پالپ و کانال ریشه استفاده می شود و فضای لازم برای پر کردن را تشکیل می دهد.

- پس از آنکه فضا تمیز و شکل داده می شود، دندانپزشک کانال های ریشه را با یک ماده زیست سازگار پر می کند، معمولا یک ماده ی لاستیکی به نام گوتاپرکا. گوتاپرکا با یک سیمان چسبنده جهت اطمینان کامل شدن آب بندی کانال های ریشه قرار می گیرد. در اغلب موارد، یک پرچم موقت برای بستن باز است. تزریق موقت توسط دندانپزشک شما قبل از اینکه دندان بازسازی شود حذف خواهد شد.

 

مراحل جراحی اندودنتیکس

در مرحله ی اول  موضع مورد نظر توسط دندانپزشک بی حس می شود
استفاده از طرح فلپ
کنار زدن فلپ ودسترسی به اپکس
کورتاژ بافت انتهایی عصب دندان
قطع انتهای ریشه و نهایتا پرکردن انتهای ریشه وبررسی های رادیوگرافی دندان جراحی شده ونهایتا بخیه موضع مورد جراحی قرار می گیرد.
درصورتیکه درمان مجدد عصب ویا حتی جراحی اندودنتیک برای بیمار نتیجه ای در بر نداشته باشد بایستی دندان بیمار کشیده شود واز درمانهای تکمیلی نظیر ایمپلنت ، بریج یا پروتز استفاده کرد. 

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

گزارش

نظرات کاربران

نظر دهید

تماس سریع