اکثر درمانهای ریشه یا همان روت کانال تراپی همان بار اول با موفقیت انجام می شوند ولی در برخي موارد،نیاز به درمان مجدد ریشه دندان‌هايي است که قبلا معالجه ريشه شده‌اند و درمان‌ شان با موفقيت همراه نبوده است و نیاز به درمان مجدد ریشه براي اينکه نقايص درمان قبلي رفع شود می باشد.ممکن است دندانی که قبلا درمان ریشه شده دردناک و عفونی شود و به درمان مجدد ریشه احتیاج داشته باشد.

معمولا درمان ریشه به علت ساختمان، آناتومي و شکل دندان ،عفونت قبلی در ريشه‌ها کار ايده‌آل انجام نمي‌شود. بنابراين ممکن است درمان اوليه ناموفق باشد.درمان مجدد ریشه اغلب پیچیده است و معمولا توسط متخصصین دندانپزشکی تحت عنوان اندودنتیست ها انجام می گیرد. اندودنتیست ها آموزش پیشرفته جراحی اندودنتیک را دیده اند. آنها در حفظ دندانهای طبیعی شما مهارت دارند. اندودنتیست ها از تکنولوژی هایی نظیر میکروسکوپ و تصویربرداری دیجیتال کمک می گیرند تا شما را راحت تر و سریعتر درمان کنند. به وسیله درمان مجدد ریشه شما می توانید دندان خود را نجات دهید و تا پایان عمر از آن بهره ببرید.

 

عوامل درد ساز در نیاز به درمان مجدد ریشه

در  یک درمان ریشه موفق، تمامی کانال های یک دندان، با رعایت دقیق طول آنها باید تحت مراحل پاکسازی و شکل دهی قرار گیرند. به بیان دیگر اگر پاکسازی و شکل دهی کانالهای یک دندان، کوتاه تر یا بلندتر از طول واقعی آن انجام گیرد، ممکن است در آینده، عدم پاکسازی کانال ریشه باعث بروز عفونت، ضایعه و یا تشکیل آبسه گردد. در چنین شرایطی، درمان مجدد ریشه  با رعایت دقیق طول کانالها در از بین بردن عفونت یا ضایعه، موفق خواهد بود  تعداد کانالهای هر دندان عدد ثابت و از پیش تعیین شده ای نیست. بلکه این عدد برای هر دندان و هر فرد متغیر است. لذا ممکن است در طی درمان ریشه اولیه، یک یا چند کانال از دید و عملکرد دندانپزشک مخفی مانده باشد. حال با گذشت زمان، این کانالها میتوانند باعث بروز عفونت و نیاز دندان به درمان مجدد ریشه شوند.ممکن است حین درمان ریشه، خطاهائی توسط دندانپزشک معالج رخ داده باشد. این خطاها شامل شکستن یک وسیله داخل کانال دندان، تضعیف یا سوراخ شدن قسمتی از ریشه، پرکردن نامطلوب فضای کانالها و .... باشد. در چنین مواردی دندانپزشکِ متخصصِ درمان ریشه با انجام درمان مجدد ریشه، سعی در برطرف کردن این مشکلات خواهد کرد. 

به بیان ساده تر ممکن است که دندان ها کانال ها و ریشه های اضافی داشته اند و در اولین درمان این کانال ها یا دیده نشده اند و یا به خوبی درمان نشده اند .گاهی هم امکان دارد  ریشه دارای انحنای زیادی باشد و دسترسی دندانپزشک به آن ناحیه بسیار دشوار باشد .باکتری های مقاوم به درمان در کانال ریشه و دفاع ضعیف بدن نیز ازجمله موارد ی است که پس از پایان درمان ریشه ممکن است منجر به شکست درمان شود .

 

مراحل درمان ریشه مجدد

اغلب دندان هایی که درمان ریشه آنها در بار اول با شکست روبرو شده  را می توان با جراحی و درمان مجدد ریشه دندان نجات داد.معمولا درمان مجدد ریشه دندان دشوارتر از درمان اولیه ریشه است. لازم است دندان پزشک کانال پر شده را تخلیه کند. این کار با استفاده از مواد و وسایل مخصوص انجام می گیرد. پس از تخلیه کامل کانال یا کانال ها کار پاک سازی انجام شده و نهایتا کانال با مواد مناسب پر خواهد شد.

 دندانپزشک پس از خارج کردن ترمیم تاجی وپرکردگی ریشه دندان باید مشکل درمان اولیه را برطرف کند وپس از ضدعفونی مجدد ریشه ها اقدام به پرکردن ریشه وسپس تاج دندان می کند.

 

جراحی انتهای ریشه

ممکن است عفونت ریشه دندان باعث ایجاد عفونت کیستیک انتهای ریشه شودکه در این موارد عفونت حتی پس از درمان مجدد ریشه نیز بهبود نمی یابد. در این مرحله برای حذف عفونت ونجات دندان جراحی انتهای ریشه انجام می شود.

دندانپزشک شما پس از بی حسی لثه دندان را به آهستگی کنار زده و انتهای ریشه عفونی را قطع می کند و بافت عفونی کیستیک اطراف ریشه را نیز خارج می کتد و پس از ترمیم مجددا لثه را بخیه می زند.این عمل باعث می شود در انتهای ریشه عود مجددی صورت نگیرد.

در اکثر موارد مي‌توان براي نجات دندان جراحي پر‌ي‌اپيکال را انجام داد البته نتيجه درمان جراحي نيز تضمين شده نيست و احتمال عدم موفقيت وجود دارد. در اصل درمان مجدد و جراحي پري‌اپيکال تلاش براي حفظ دندان است و در اين دو درمان نيز احتمال شکست وجود دارد بنابراين بيمار ضمن آگاهي بايد ريسک عدم موفقيت درمان را قبول کند.

گاهی یک دندان را نمی توان درمان مجدد ریشه نمود. در این کیس ها ممکن است اندودنتیست شما درمان مجدد ریشه را پیشنهاد دهد. جراحی را می توان از طریق لثه انجام داد تا عفونت انتهای ریشه دندانها برطرف گردد و استخوان ترمیم شود. در موارد اندکی درمان مجدد ریشه و جراحی انتهای ریشه امکان پذیر نیست و دندان باید کشیده شود. مهم است که مشاوره ای با اندودنتیست تان داشته باشید تا بهترین انتخاب درمانی برای شما در نظر گرفته شود. هیچ چیز شبیه دندانهای شما به نظر نمی رسد، احساس نمی شود و عمل نمی کند. با اندودنتیست تان در مورد درمان مجدد ریشه یا انتخاب های دیگر به منظور حفظ لبخندتان صحبت کنید.
 

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

گزارش

نظرات کاربران

نظر دهید

تماس سریع